close
تبلیغات در اینترنت
کم رویی و راهکارها

ندای مشاور

کم رویی و راهکارها
امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
مشاوره عمومی مشاوره خصوصی

آدرس سایت: nmoshaver.ir

کانال تلگرامی ندای مشاور «نگاه نو»
 برای ورود و عضویت همینجا کلیک کنید.

توجه...               توجه...
به خاطر گسترش امکانات و مزایای نسبی اینترنت گوشی های همراه ، خدمات مشاوره  خصوصی ندای مشاور از طریق  پی وی تلگرام نیز امکان پذیر می باشد.آدرس پی وی در کانال تلگرام موجود می باشد.

طبق قوانین سایت پست های ارسالی انجمن سایت بعد از دریافت پاسخ قابل حذف شدن نمی باشد. لذا کاربران محترم باید قبل از طرح مشکل به شکل عمومی ، از غیر محرمانه بودن محتوای پست خود اطلاع و اطمینان حاصل نمایند.
لطفا پیام های مشاوره ای را به غیر از بخش های مشاوره عمومی (انجمن سایت یا گروه تلگرام) و مشاوره خصوصی و غیر رایگان (ایمیل یا مشاوره خصوصی تلگرامی) در سایر بخش های سایت مانند باکس نظرات مطالب و مقالات یا لینک ارسال پست جدید یا ارسال پیام قرار ندهید.

آخرين ارسالي هاي انجمن

کم رویی و راهکارها

کمرویی رفتاری آموختنی است و همه کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که از کمرویی رنج برده یا اینکه از نظر دیگران کمرویی قابل توجهی دارند، اعم از زن و مرد، در هر موقعیت و شرایط روانی و اجتماعی و اقتصادی که باشند، می‏توانند با توکل به خداوند علیم و حکیم و قدیر و نیز اعتماد به نفس و اراده قوی بر کمرویی خود غالب آیند...

برای غلبه بر کمرویی و زدودن نگرانی و اضطراب اجتماعی باید«کاری»انجام داد، فردا و فرداها دیر است.از همین امروز می‏بایست با برنامه‏ای جامع و معین کار درمانگری را شروع کرد.مایه این کار توکل و جدیت و اراده و خودباوری است.در انجام این مهم بزرگترهای خانواده به کوچکترهای کمرو کمک خواهند نمود و بزرگترهای کمرو ضمن برخورداری از بعضی مساعدتها و حمایتهای روانی دیگران، بیشترین مسؤولیت را خودشان عهده‏دار بوده و بدون اینکه منتظر قطره شفابخش، یا درمان فوری و ناگهانی از جایی باشند، با جدیت و قاطعیت و پشتکار امر درمانگری کارآمد را آغاز می‏کنند:

1.با دقت تمام و به طور واقع‏بینانه و منصفانه نقاط قوت و ضعف خود را بازشناسی نموده و اهداف معقولی برای زندگی پرتحرک و پویا و مولد خود در نظر بگیرید.

2.براساس نقاط مثبت ویژگیهای شخصیتی و ارزشی که برای خود و هدفها و خواسته‏های خود قائلید تصمیم بگیرد، و برنامه خود را از همان جا شروع کنید.

3.مروری بر زندگی گذشته خود بنمایید و وضعیت گذشته خود را کاملا مشخص کنید.ابتدا سعی کنید ذهنتان را از تجارب و خاطرات ناخوشایند در روابط شخصی و ناکامیهای ارتباطات اجتماعی پاک نمایید و در عوض تلاش کنید تا تجارب موفق خود را در خانه و مدرسه، کوچه و خیابان و محل کار و در برخورد با دیگران مجددا با خودتان مرور کرده و آنها را به خاطر بسپارید.

4.احساسات آزاردهنده و بازدارنده را از خودتان دور کنید، احساس خجالت، احساس شرمندگی، احساس عجز، احساس حقارت، احساس بی‏کفایتی، احساس اجتماع‏گریزی، احساس تعارض، احساس ستیز و خصومت و...آفات رشد مطلوب عاطفی و تعالی شخصیت هستند.

5.جنبه‏های مختلف شخصیت و مجموعه رفتار خود را از نظر زیستی (جسمانی)، ذهنی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار دهید.مطمئن باشید که شما دچار نقیصه شخصیتی نیستید.بر سلامتی کامل شخصیت خود اطمینان حاصل نمایید.

6.به خاطر بیاورید و مطمئن باشید که همیشه برای غلبه بر یک مشکل یا حالت و احساس ناخوشایند راههای متعددی وجود دارد.هرگز در اینکه می‏توانید بر کمرویی خود غلبه کنید تردیدی نداشته باشید و همچنان به روشها و راه‏حلهای مؤثر بیندیشید و تحمل کنید.

7.هرگز خود را مورد سرزنش و شماتت قرار ندهید و هیچ‏گونه احساس و نگرش منفی نسبت به شخصیت خود نداشته باشید.زیرا که وجود احساسات منفی و مزاحم مانع اضطراب‏زدایی و تقویت اعتماد به نفس و غلبه بر حالت کمرویی خواهد بود.

8.اجازه ندهید که دیگران از کمرویی شما سوء استفاده کرده با جسارت زیاد و احساس خودبرتری از شما انتقاد بیجا کنند، بدیهی است همیشه نظرات دلسوزانه و انتقادهای منطقی و سازنده دیگران را پذیرا خواهید بود.

9.به خاطر داشته باشید که بعضی اوقات شکست‏ها و ناکامیها خود برکت بوده و

انسان با کوله‏باری از تجارب حاصله اهداف و برنامه‏های زندگی خود را مورد بازنگری قرار می‏دهد و با انتخاب روّیه نوین و حرکت تازه توفیقات بیشتری را کسب می‏نماید.

10.سعی کنید در برابر افراد، شرایط و موقعیت‏هایی که شما را با فشار روانی مواجه می‏کنند و مستقیم یا غیر مستقیم احساس بی‏کفایتی را به شما القاء می‏نمایند ایستادگی و مقابله نمایید.اگر می‏توانید با اراده‏ای قوی باید در بازخوردها و نگرشهای افراد نقّاد، با شرایط و موقعیت تنش‏زدایی که در آن قرار می‏گیرید با قدرت کلام و رفتار مطمئن و مطلوب اجتماعی تغییراتی ایجاد نمایید، یا به روش فعال دیگری بیندیشید و راه‏حلّ تازه‏ای را انتخاب کنید.

11.بخشی از اوقات خود را برای استراحت و تفکر و تنش‏زدایی و تمرین آرامش روانی-عضلانی اختصاص دهید.رهایی از نگرانیها و تنش‏های روانی برای شما امری لازم و ضروری است.

12.سعی کنید در برقراری ارتباط با دیگران ابتکار عمل را به دست بگیرید. چیزی بدهید یا مطالعه کنید(مثلا شیرینی و میوه تعارف کنید و قلمی و تقویمی هدیه کنید، سؤالی بپرسید یا کتاب و مجله‏ای را به امانت بخواهید و...).

13.کوشش کنید که بیش از حد گرفتار آداب و رسوم و تعارف و تکلف نباشید. به عبارت دیگر خیلی مراقب نهاد خود( ogE )نباشید، خیلی راحت و ساده و بی‏تکلف با دیگران ارتباط برقرار کنید.ضمن حفظ نظافت و سادگی و آراستگی، چندان در پی مد و لباس و پوشش فوق العاده و ظاهرآرایی و استفاده از لغات و کلمات و جملات ویژه در ارتباطات اجتماعی نباشید.

14.برای برخورداری از یک زندگی پربرکت و پویا اهداف کوتاه مدت و دراز مدتی را برای خود تعیین نمایید.با مشورت اهل خانه و صاحب‏نظران، روشهای واقع بینانه‏ای را برای نیل به اهداف خود انتخاب کنید.

15.یادتان باشد که خالق متعال شما را با شخصیتی کاملا منحصر به فرد آفریده است 1 .ارزش وجودی شما با همه انسانها برابر است 2 ، همه تجارب تاریخ حیات انسانها هدیه شما شده است.شما شی‏ء نیستید، گل نیستید که زود پژمرده شوید و آسیب ببینید. والاترین ارزشها و قابلیتها در نهاد شما به ودیعه گذاشته شده است.به خود آیید، بیندیشید (1).لقد خلقکم اطوارا(نوح، آیه 14).

(2).و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا(مائده، آیه 32).

و برخیزید و زندگی تازه‏ای را آغاز نمایید.

سعی کنید از همین امروز با ابتکار عمل و برای اولین بار با دیگران صحبت کنید. این بار خودتان آغازگر صحبت باشید، انجام این کار خیلی سخت نیست، لااقل می‏توانید:

الف.به اطلاعات«118»تلفن زده و شماره تلفن دوست یا طبیبی را بپرسید.

ب.به اداره شهرداری، فروشگاه، رستوران، یا مدرسه‏ای زنگ زده و ساعات کار آنها را جویا شوید.به فرودگاه زنگ زده و ساعت پرواز هواپیما را به شهر مورد نظر سؤال کنید.

ج.به روابط عمومی صدا و سیما زنگ زده و نظرتان را نسبت به یکی از برنامه‏های رادیویی یا تلویزیونی بگویید.

د.به کتابخانه عمومی شهر یا یکی از ناشران معروف کتاب زنگ زده و سراغ کتابی را بگیرید.

ه.سعی کنید همیشه با ظاهری ساده و آراسته تقّدم در سلام داشته باشید و با افراد غریبه در مسجد، اتوبوس، قطار، هواپیما، اتاق انتظار دکتر، مغازه، بانک، کتابخانه و پارک صحبت کنید و در برقراری ارتباط و شروع صحبت با دیگران، با ادب و کلمات و رفتار مطلوب اجتماعی پیش‏قدم باشید.

و.با اشخاص مختلف، کوچک و بزرگ، آشنا و غریبه، وقت ملاقات بگذارید و نشستی داشته باشید.سعی کنید برای هر ملاقات و جلسه چیزی برای گفتن یا نشان دادن داشته باشید، مثلا می‏توانید برای این کار:

1.کتاب جدید و مجله بخوانید و اطلاعات خود را بیشتر کنید.

2.در امور سیاسی و اقتصادی جامعه، معلومات بیشتری کسب نمایید.

3.خاطرات و تجارب جالب خود را مرور نموده و برای بازگویی آماده داشته باشید.

4.از دوران کمرویی و تجاربی که با آن مواجه بوده‏اید سخن بگویید.

ز.بعضی اوقات قرار گرفتن فرد کمرو در یک موقعیت اجتماعی ویژه، به گونه‏ای که افراد دیگر حرف تازه‏ای نداشته و فرصت چندانی برای مطرح شدن نداشته باشند و فرد کمرو با برخورداری از قابلیت ممتاز و اطلاعات بیشتر و حرفهای جدید برای گفتن، مرکز اصلی توجه باشد، با انگیزه بیشتر سخن می‏گوید و اعتماد به نفس بیشتری می‏یابد. به صحبت‏های وی گوش کنید.عند اللزوم سؤال کنید، پیرامون صحبت‏ها و اظهارات‏

گوینده اظهارنظر کرده و توضیح بیشتری بخواهید.

ط.سعی کنید در تمام کردن جلسه یا نشست و مذاکره و گفتگوی فی‏مابین نقش فعالی داشته و در خداحافظی هم پیش‏قدم باشید.

ی.بالاخره اینک که به یاری حق توانسته‏اید بر اضطراب اجتماعی و کمرویی خود غالب آیید و از زندگی نسبتا فعال و رضایتبخشی برخوردارید، سعی کنید به سایر افراد کمرو، بخصوص اعضای محترم خانواده و اهل فامیل و دوستان بیشتر کمک نمایید.

منبع: مبانی روان شناختی کمرویی و روشهای درمان

مجله روانشناسی و علوم تربیتی(دانشگاه تهران)

نویسنده : افروز، غلامعلی
https://www.google.com/reader/view/#stream/feed%2Fhttp%3A%2F%2Fmohsenazizi.blogfa.com%2Frss.aspx

 

دسته بندي: درمان خود,

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

درگاه پرداخت آنلاین آرین پال

آدرس سایت: nmoshaver.ir

کانال تلگرامی ندای مشاور «نگاه نو»
 برای ورود و عضویت همینجا کلیک کنید.

توجه...               توجه...
به خاطر گسترش امکانات و مزایای نسبی اینترنت گوشی های همراه ، خدمات مشاوره  خصوصی ندای مشاور از طریق  پی وی تلگرام نیز امکان پذیر می باشد.آدرس پی وی در کانال تلگرام موجود می باشد.

طبق قوانین سایت پست های ارسالی انجمن سایت بعد از دریافت پاسخ قابل حذف شدن نمی باشد. لذا کاربران محترم باید قبل از طرح مشکل به شکل عمومی ، از غیر محرمانه بودن محتوای پست خود اطلاع و اطمینان حاصل نمایند.
لطفا پیام های مشاوره ای را به غیر از بخش های مشاوره عمومی (انجمن سایت یا گروه تلگرام) و مشاوره خصوصی و غیر رایگان (ایمیل یا مشاوره خصوصی تلگرامی) در سایر بخش های سایت مانند باکس نظرات مطالب و مقالات یا لینک ارسال پست جدید یا ارسال پیام قرار ندهید.